Durant el Barroc els compositors volen aprofitar al màxim els recursos musicals de la veu humana. Això els porta a escriure melodies vocals amb un àmbit molt extens, amb figuracions rítmiques complicades pel que fa que els intèrprets haguessin de tenir un cert nivell musical i no tothom pogués cantar les cançons.
Els castrats van ser les estrelles virtuoses de la veu de l’època. Eren cantants que quan eren nens els extirpaven els testicles per tal d’aturar el creixement de la laringe i així mantenir una veu infantil tota la seva vida. El seu camp de lluïment va ser un nou gènere musical: l’òpera.
LA MÚSICA VOCAL RELIGIOSA
Durant el Barroc se seguien escrivint misses i motets,però apareixen altres formes religioses,com la cantata i l’oratori.L’oratori consisteix en una obra teatral cantada, semblant a l’òpera, però de temàtica religiosa. El nom prové de la Congregació de l’Oratori, on es van interpretar les primeres obres d’aquest tipus.
Existeix un tipus d’oratori anomenat passió que narra la passió i mort de Jesucrist i que va ser mort utilitzat durant el Barroc.
La cantata és similar a l’oratori però habitualment no explica cap història i és de durada menor.
Johann Sebastian Bach va ser un compositor i organista alemany, membre d'una important família de músics. És un dels atristes musicals més famosos de l'època del Barroc i les seves creacions encara són reconegudes i estudiades.
LA MÚSICA VOCAL PROFANA
El pas del Renaixement al Barroc suposa una evolució de les formes vocals profanes existents i una incorporació de les innovacions pròpies del Barroc. El madrigal, es segueix utilitzant tot i que se li afegeix un baix continu com a acompanyament. Claudio Montevedri va ser el compositor que va evolucionar el madrigal renaixentista.A finals del segle XVI, un grup de músics italians, van intentar crear un tipus d'obra teatral basada en el recitar cantant, aprofitant els recursos musicals contemporanis.
A partir d'aquesta obra, a Itàlia va néoxer l'òpera, on a Venècia es va construïr el primer teatre públic d'òpera.
El representant més destacat va ser Alessandro Scarlatti .
Els fragments musicals de l'òpera són:
·
Obertura: peça
instrumental que l'orquestra interpreta al principi, com una introducció
·
Recitatiu: és
l'aplicació pràctica de recitar cantant. L'acompanyament és el baix continu,
permet donar més agilitat a la línia argumental.
·
Ària: vol dir
"cançó". És un fragment interpretat per un solista vocal amb
acompanyament musical. La melodia de l'ària no està subordinada al ritme del
text.
·
Duo, trio, etc: són
fragments iguals a l'ària, però interpretats per dos, tres, o més cantants a la
vegada.
·
Cor: fragment de
música coral que s'utilitza per representar multituds.
·
Danses: fragments
instrumentals destinats a ser ballats en algun moment de l'actuació.
A
Espanya no es va aconseguir una òpera nacional, però es van crear, en canvi,
formes musicals específiques espanyoles, com la sarsuela.Un compositor destacat va ser el valencià Joan Baptista Comes, mestre de capella.
A Catalunya hi va destacar, en el punt vocal com instrumental, l'artista Joan Cererols.
Cànon de Pachelbel
Hem grabat aquest cànon representant la música del Barroc utilitzant bàsicament el baix continu i afegint variacions. Ho hem representat amb: guitarra, clavicembal, metal·lòfon i carilló en l'escala de G.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada